Na konci srpna jsme ukončili letní soutěž o knihu prof. Mokáně a prof. Kvapila Syndrom nerozpoznání hypoglykémie. Mnoho z Vás tuto knihu získalo, my jsme zase od Vás nasbírali zajímavé tipy na dovolenou nebo na místa, kam byste naopak nedoporučovali zajet. První z tipů zveřejňujeme, třeba se Vám bude hodit ještě letos.
Podávání omega-3 mastných kyselin bylo opakovaně v epidemiologických i intervenčních studiích ukázáno jako možnost snížení rizika kardiovaskulárních příhod. Právě publikovaná studie Alpha-Omega sledovala význam podávání menšího množství omega-3 mastných kyselin (celkem 400 mg denně) k běžné medikaci u nemocných po infarktu myokardu.
Cílem bylo srovnání premixovaného inzulínu a režimu bazál-bolus s použitím analog u pacientů s diabetes mellitus 2. typu. 26týdenní mezinárodní randomizovaná studie byla vedena v 107 centrech v Německu, Rakousku a Švýcarsku. Do studie byli randomizováni pacienti s HbA1c od 7,0 do 12,0 % (DCCT) s průměrnou hodnotou HbA1c 8,5 %, průměrným BMI 31 kg/m2 a tělesnou hmotností 89 kg, průměrného věku 61 let a s trváním diabetu 9,1 roku. 71 % pacientů v souboru nebylo dosud léčeno inzulínem, 29 % bylo v předchozím období léčeno bazálním inzulínem (NPH, glargin).
V zářijovém vydání Diabetes Care byly publikovány výsledky prospektivní randomizované dvojitě zaslepené a placebem kontrolované klinické studie srovnávající účinek léčby statinem a ezetimibem s účinkem léčby samotným statinem u pacientů s diabetem 2. typu.
Podle dostupných dat se celkový počet pacientů s diabetes mellitus v České republice pohybuje kolem 800 000 osob. Z nich zhruba 100 000 je léčeno inzulínem nebo inzulínem v kombinaci s perorálními antidiabetiky. Ze zbylých 700 000 jsou téměř 2/3 léčeny s pomocí derivátů sulfonylurey, tedy dalšího agens s hypoglykemizujícími účinky. Celkový počet pacientů s diabetes mellitus léčených některým z hypoglykemizujících léků se pohybuje mezi 500 000 - 550 000. Počet držitelů řidičského oprávnění mezi diabetiky není znám, ale lze ho při vědomí 4 300 000 osobních automobilů registrovaných v ČR v roce 2007 a většinou benevolentnímu přístupu k získání či prodloužení platnosti řidičského oprávnění ze strany praktických lékařů a diabetologů téměř s jistotou odhadovat na desítky a snad i stovky tisíc.
Čím to je, že někteří lidé ztrácejí hmotnost a tělesný tuk při cvičení a omezení se v jídle a jiní ne? Podle německých vědců může odpovědět na tuto otázku magnetická rezonance (MRI) a magnetická spektroskopie. Výsledky jejich studie jsou publikovány na internetu a objeví se v listopadovém vydání časopisu Radiology. "Je možné, že existují dva typy jedinců: mají stejnou hmotnost a stejný body mass index (BMI), ale mají velmi rozdílnou úroveň vnitřního tuku," říká vedoucí výzkumník a fyzik Jürgen Machann z univerzitní nemocnice v Tübingenu. "Břišní a jaterní tuk jsou dva nejdůležitější faktory při odhadu, zda změna životního stylu bude úspěšná při hubnutí."
Cílem mezinárodní randomizované studie HEART2D bylo srovnání vlivu kontroly lačné resp. postprandiální glykémie na riziko kardiovaskulárních příhod u pacientů s diabetem 2. typu po akutním infarktu myokardu.
Randomizovaná studie, o níž nedávno referoval odborný web General Watch dospěla k závěru, že samotná masáž srdce u dospělých jedinců má stejné výsledky jako masáž srdce spojená s dýcháním z úst do úst. Navíc jde o laiky snadněji proveditelnou techniku. K velice podobným závěrům dospěla letos také rozsáhlá studie švédského původu.
Strana 1 z 24
«ZačátekPředchozí12345678910DalšíKonec»