Počty diabetiků v Česku trvale rostou, současně přibývá i těch, kterým k léčbě nestačí už jen dieta a berou léky. Loni se s diabetem léčilo 783 000 pacientů, to je o 10 000 víc než rok předtím. Pouze dietou se léčilo 188 000 lidí, necelá čtvrtina diabetiků. Chronické komplikace diabetu mělo 28 procent pacientů.
Pracovní setkání u Máchova jezera se stalo již tradiční akcí, pořádanou Diabetologickými centry FN Motol a FN v Plzni. Ve druhé části příspěvků z tohoto setkání se dozvíte, jak lze využít genetiku v diabetologii, jaká je role aspirinu v primární prevenci KV chorob, co je považováno za největší objevy diabetologie a to, že vyšetřování mikroalbuminurie u diabetiků je v ČR zanedbáváno.
Za posledních 30 let se dramaticky změnila délka života pacientů s diabetem 2. typu. Změnila se taktika léčby s maximální snahou o kontrolu glykémie, hypertenze, hodnoty cholesterolu a triglyceridů. Protože pacienti s diabetem v současnosti žijí dlouhou dobu a jsou dlouhodobě léčeni antidiabetiky, je sledován vliv způsobu léčby diabetu nejen na kontrolu glykémie, ale i její vztah k nádorovému bujení, ateroskleróze a celkové době přežití.
Relativní novinkou v léčebné praxi jsou inkretiny (inhibitory DPP 4, např. sitagliptin, a agonisté receptoru pro GLP 1, např. exenatid) a čerstvě se připravuje k uvedení nová skupina léků, tzv. inhibitory SGLT 2. Princip jejich působení je neobvyklý a dokonce na první pohled protiřečící cílům léčby hyperglykémie.
Diabetologové a internisté se koncem května sešli na dvoudenním semináři s tímto svůdným názvem, a to v romantickém máchovském kraji kolem hradu Bezděz, konkrétně v jednom z cípů Máchova jezera, ve Starých Splavech. Akci pořádala tradičně Diabetologická centra Interní kliniky FN Motol a Interní kliniky FN v Plzni a dorazili odborníci zvučných jmen.
Množství i kvalitu tuků ve výživě by si měl hlídat každý z nás. V posledních letech se hodně mluví právě o kvalitě tuků. Jídelníček by měly co nejvíce opustit tzv. nasycené mastné kyseliny (SFA), které by měly pokrývat maximálně 10 % denní energie (u osob s kardiovaskulárním rizikem ne více než 7 %). Ve výživě by naopak měly převažovat „hodné" cis-nenasycené mastné kyseliny, kam patří např. kyseliny monoenové (MUFA) a polyenové (PUFA).
Užívání saxagliptinu bylo v roce 2009 schváleno pro léčbu diabetu 2. typu u dospělých pacientů, a to jak European Medicines Agency (EMEA) v Evropě, tak Food and Drug Administration (FDA) v USA. Schválení saxagliptinu, který je registrován pod firemním názvem Onglyza, se opírá o výsledky osmi klinických studií. Klinickými studiemi byla ověřena také účinnost fixní kombinace saxagliptinu s metforminem. Podle současných doporučení je zahajována léčba diabetu 2. typu metforminem jako antidiabetikem první volby. Gliptiny patří mezi léčiva, jež se s metforminem kombinují v případě, že monoterapie metforminem není dostatečně účinná.
O výsledcích lipidové větve studie ACCORD jsme vás informovali ihned po jejich zveřejnění v on-line verzi časopisu NEJM. Nyní vám přinášíme podrobný komentář k této studii mezi diabetickou populací z pera MUDr. Michala Vrablíka z III. interní kliniky VFN v Praze.
Strana 6 z 24
«ZačátekPředchozí12345678910DalšíKonec»