Data o více než 84 000 ženách po 26ti letech ukazují, že změna bílkovin v jídelníčku (náhrada červeného masa za drůbež, ryby a ořechy) může snížit individuální riziko kardiovaskulárního onemocnění. O práci A. Bernsteina referoval minulý týden odborný web theheart.org. Jiná studie zase zjistila vliv opracovaných masných výrobků na zvýšené riziko vzniku diabetu.
Na jaře jsme vás informovali o výsledcích valsartanové i nateglinidové větve studie NAVIGATOR společně s komentáři prof. Kvapila (Nateglinide and Valsartan in Impaired Glucose Tolerance Outcomes Research, publ. v NEJM, na DM2T najdete po zadání klíčového slova NAVIGATOR do vyhledávacího pole). McMurray a kol. ve svém článku o výsledcích valsartanové větve studie Navigator uvádí, že u pacientů užívajících valsartan došlo k signifikantní 14% redukci relativního rizika diabetu ve srovnání s placebovou skupinou. V srpnovém vydání NEJM vyšla polemika z pera dr. Fu L. Luana (Univeristy of Michigan, Ann Arbor), podle které se investigátoři nezabývali dvěma faktory, které mohly výsledky ovlivnit
Již čtvrté, přepracované a doplněné vydání mimořádně úspěšné publikace se všemi potřebnými informacemi z farmakoterapie je určeno pro lékaře všech odborností. Informace v publikaci naleznou ale také farmaceuti, lékárníci a studenti. Rychlý vývoj nových léků, léčebných postupů a rozvoj evidence based medicine vyžadoval od početného kolektivu autorů pod vedením editora prof. MUDr. Josefa Marka, DrSc. velké úsilí. Minulá vydání získala několik významných ocenění odborných společností.
Josef Marek a kol.
nakl.: Grada, 4. vyd., 2010
808 str., čb., váz., 200x260 mm
jazyk: česky
ISBN-13: 978-80-247-2639-7
cena: 1 190,- Kč
Populační studie ukazují, že hodnoty HDL cholesterolu <40 mg/dL (<1.03 mmol/L) jsou rizikovým faktorem kardiovaskulárních onemocnění. Aby se zjistilo, zda tato skutečnost platí i v případě, že hodnoty LDL cholesterolu jsou účinně sníženy vysokými dávkami statinů, byla provedena post-hoc studie dat z výrobcem sponzorované studie JUPITER (JW Cardiol Nov 10 2008).
66-letá pacientka s ischemickou chorobou srdeční, hypertonička, byla hospitalizována na interním oddělení pro bolest na hrudi a dysfagie, které nastaly po spolknutí velkého kusu masa 2 dny před přijetím. Tyto 2 dny pacientka nejedla, také málo pila. Ihned po přijetí jsme indikovali esofago-gastroskopii. Nálezem byl bezoár masa zaklíněný 33 cm od řezáků v jícnu, který byl následně endoskopicky posunut do žaludku, současně jsme zjistili velkou skluznou hiátovou hernii, nad níž byla naznačena stenóza a dále esofagitida IV. stupně. Ve vstupní laboratoři byla kromě známek hemokoncentrace v důsledku dehydratace zjištěna náhodně glykémie v séru 7,5 mmol/l, odběr však neproběhl za podmínek standardních pro diagnostiku diabetu.
Medicínský portál Medscape.com začátkem srpna referoval o studii zveřejněné 14. července v on-line verzi časopisu Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism. Výsledky spojují zvýšené riziko zlomenin u postmenopauzálních žen s diabetem a u určité skupiny mužů s užíváním thiazolidindionů (TZD), včetně rosiglitazonu a pioglitazonů.
V klinické praxi panují značné rozdíly v načasování první dialyzace u pacientů s V. stadiem chornického renálního selhání. Světovým trendem je však časné zahájení dialyzace u těchto pacientů. Protože renální selhání se týká nemalé části pacientů s diabetem, zveřejňujeme výsledky kontrolované randomizované klinické studie, která srovnávala účinek časně a pozdně zahájené dialyzační léčby u pacientů s terminálním selháváním ledvin. Ve studii bylo zahrnuto 355 diabetiků. Článek vyšel v srpnovém čísle časopisu NEJM
Studie s názvem Diabetes, prediabetes and cancer mortality publikovaná v srpnovém čísle časopisu Diabetologia zkoumala riziko úmrtí z onkologických příčin ve vztahu ke stavu glukózové tolerance klasifikované 2hodinovým testem oGTT.
Strana 2 z 24
«ZačátekPředchozí12345678910DalšíKonec»